Jak co roku, mniej więcej o tej samej porze serdecznie zapraszam Was na subiektywny przegląd najciekawszych muzealnych wystaw, które czekają na nas jeszcze przez miesiąc zimy i które będziemy mogli podziwiać wiosną. Zdecydowałam się rozdzielić ekspozycje muzealne od galeryjnych – analogiczne zestawienie poświęcone tym drugim pojawi się niebawem. Miłego zwiedzania!
Katowice
Muzeum Śląskie
W poszukiwaniu Arkadii. Krawczukowie
do 25 maja 2025 r.
więcej informacji tutaj:
Wystawa przypomina twórczość pochodzącej z Podola (obecnie Ukraina), utalentowanej rodziny Krawczuków, która od lat 50. XX wieku związała się z Górnym Śląskiem. To doskonała okazja do zapoznania się z malarstwem nie tylko Bronisława Krawczuka (1935-1995), znanego i cenionego malarza intuicyjnego, ale też pozostałych członków jego rodziny, którzy również zajmowali się sztuką – żony Wandy (1927-2001), oraz dwójki ich dzieci: Eugeniusza (1958-1992) i Zofii (ur. 1962).

Kraków
Muzeum Fotografii
Zofia Rydet. Świat uczuć i wyobraźni
do 4 maja 2025 roku
więcej o wystawie tutaj:
Wystawa skupia się na mniej znanych, wyjątkowych kolażach fotograficznych autorstwa Zofii Rydet (1911-1997), uznanej, polskiej fotografki. Na cykl zwany „Świat uczuć i wyobraźni”, tworzony przez Rydet od początku lat 60. XX wieku składa się około stu prac łączących się w serie, m.in. „Zakochani”, „Pejzaże”, „Oczekiwania” czy „Odejścia”, w których prym wiodą silne przeżycia emocjonalne, a także surrealistyczne i poetyckie inspiracje. Według autorki prace te: „mówią o człowieku zagrożonym już od chwili narodzin, o jego uczuciach i pragnieniach, o samotności, lęku, przed którym ratuje tylko miłość, o strachu przed zagładą i tragedią przemijania”.

Muzeum Narodowe w Krakowie
Utamaro
do 13 kwietnia 2o25 r.
więcej o wystawie tutaj:
Kitagawa Utamaro (1754–1806) to jeden z największych mistrzów japońskiego drzeworytu okresu Edo (1603–1868). Jego genialne i ponadczasowe osiągnięcia stylistyczno-formalne – m.in. zbliżenia kadru postaci, od ujęcia jej do kolan po całkowicie nowatorskie portretowe ujęcie twarzy, określane jako ōkubi-e (obrazy wielkich głów) – zaważyły na późniejszym portretowaniu postaci przez innych japońskich artystów*. Na wystawie w krakowskim muzeum wyjątkowe drzeworyty prezentowane są w towarzystwie wybranego rzemiosła artystycznego, takiego jak instrumenty muzyczne, przybory do kaligrafii czy dawne tkaniny. Całość udostępnianej kolekcji pochodzi ze zbiorów Muzeum Narodowego w Krakowie.
(mat. prasowe muzeum)

Konstancin-Jeziorna
Villa la Fleur. Muzeum Ecole de Paris
Kisling. Lśnienie Montparnasse’u
do 30 marca 2025 r.
więcej informacji tutaj:
Wystawa „Kisling. Lśnienie Montparnasse’u” poświęcona jest pochodzącemu z Krakowa Mojżeszowi Kislingowi – legendzie środowiska Szkoły Paryskiej i zarazem jednemu z najbardziej znanych malarzy paryskiego Montparnasse’u 1. poł. XX wieku. Na największej, jak dotąd, monograficznej wystawie tego artysty można obejrzeć zarówno jego bardzo wczesne prace, jak i te późniejsze, tworzone w Stanach Zjednoczonych i powojennej Francji – w sumie przeszło 150 dzieł sztuki.
(mat. prasowe muzeum)

Lublin
Muzeum Narodowe w Lublinie
„Co babie do pędzla?!” Artystki polskie 1850-1950
26 kwietnia – 5 października 2025 r.
więcej informacji: niebawem na stronie muzeum
Wystawa w Muzeum Narodowym w Lublinie pozwoli odkryć i przypomnieć kilkadziesiąt polskich artystek działających w XIX i XX wieku w kraju i za granicą. Pokaz będzie składać się ze starannie wyselekcjonowanego zestawu kilkuset eksponatów: obrazów, grafik i rzeźb. To niepowtarzalna okazja, żeby poznać wyjątkowe, często zapomniane kobiety i zobaczyć dzieła sztuki, które na co dzień znajdują się w muzealnych magazynach lub w prywatnych kolekcjach.

Łódź
Centralne Muzeum Włókiennictwa w Łodzi
Wojciech Sadley. Sacrum i Profanum. Współczesny dyskurs
do 29 czerwca 2025 r.
więcej informacji tutaj:
Wystawa prezentuje twórczość artysty Wojciecha Sadleya (1932-2023), tkacza i malarza, jednego z najważniejszych przedstawicieli polskiej szkoły tkaniny. Jego dzieła zostały zestawione z twórczością współczesnych twórczyń i twórców.

Muzeum Kinematografii
Pół wieku Ziemi Obiecanej
do 4 maja 2025 r.
więcej informacji: tutaj
Na wystawie można zobaczyć m.in. oryginalne notatki Andrzeja Wajdy z czasu realizacji filmu oraz kostiumy filmowe, prezentowane we muzealnych wnętrzach pałacu łódzkich fabrykantów Anny i Karola Scheiblerów, w których Wajda kręcił ważne filmowe sceny. Na ekspozycji można także zobaczyć przygotowany przez Muzeum film, w którym o arcydziele wypowiadają się współtwórcy: aktorzy Daniel Olbrychski, Andrzej Seweryn, Wojciech Pszoniak, Anna Nehrebecka oraz twórcy: drugi reżyser filmu Jerzy Domaradzki, kostiumograf Barbara Ptak, charakteryzatorka Anna Adamek, asystent kierownika produkcji Waldemar Król, drugi scenograf Andrzej Haliński, montażystka Halina Prugar-Ketling, konserwatorzy Wojciech Walczak i Małgorzata Laurentowicz-Granas*.
(mat. prasowe muzeum)

Malbork
Muzeum Zamkowe w Malborku
Hołd 500. Historia – kultura – pamięć
8 kwietnia – 29 czerwca 2025 r.
więcej informacji tutaj:
Muzeum Zamkowe w Malborku przygotowuje rocznicową wystawę upamiętniającą 500-lecie podpisania traktatu krakowskiego i hołdu lennego, zbudowaną wokół fenomenu wydarzeń z 1525 roku. Zamek w Malborku jako miejsce, dla którego Hołd pruski i jego skutki miały ogromne znaczenie, stanie się w 2025 roku przestrzenią wymiany myśli, dysputy historycznej i działań edukacyjnych związanych z tym wydarzeniem. Wystawa zostanie podzielona na trzy moduły: historię, kulturę i pamięć, które pozwolą spojrzeć na Hołd Pruski z wielu perspektyw i czasowego dystansu.

Poznań
Muzeum Narodowe w Poznaniu
Józef Chełmoński 1849-1914
7 marca – 29 czerwca 2025 r.
więcej informacji tutaj:
Po niezwykle popularnej wystawie prac Józefa Chełmońskiego w stolicy pora na kolejną odsłonę w Poznaniu. Będzie to druga z trzech prezentacji dzieł tego słynnego realisty (ostatnia rozpocznie się w sierpniu w Muzeum Narodowym w Krakowie), które stanowią zwieńczenie kilkuletniego projektu badawczego poświęconego życiu i twórczości Chełmońskiego. W jaki sposób do tematu podejdzie Muzeum Narodowe w Poznaniu i jaką narrację przyjmie? Dowiemy się już niebawem!

Warszawa
Łazienki Królewskie
Ikonosfera Wyspiańskiego. Noc Listopadowa w Łazienkach Królewskich
do 3 marca 2025 r.
więcej informacji tutaj:
Wystawa powstała z okazji 120. rocznicy wydania „Nocy listopadowej”, którą Stanisław Wyspiański napisał po krótkiej wizycie w Łazienkach Królewskich. Ekspozycja przybliża estetyczne i literackie inspiracje pisarza oraz dzieje sceniczne słynnego dramatu. Na ekspozycji prezentowane są m.in. fotografie, plakaty i afisze teatralne, a także kostiumy, rekwizyty i fragmenty dekoracji*.
(*mat. prasowe muzeum)

Muzeum Narodowe w Warszawie
Autoportrety
21 marca – 20 lipca 2025 r.
więcej o wystawie tutaj:
Wystawa „Autoportrety” prezentuje współczesne realizacje tego gatunku, znacznie wykraczające poza przedstawienia podobizn artystów, do których przyzwyczaiła nas klasyczna historia sztuki. Wśród prac wykonanych w różnych technikach (malarstwo, rzeźba, fotografia, instalacja dźwiękowa i in.) znajdziemy zarówno dzieła bardzo osobiste, jak i te wpisujące się w szerszą analizę dotyczącą miejsca artysty w społeczeństwie. Na ekspozycji będzie można zobaczyć prace dwudziestu artystek i artystów, m.in. Pawła Althamera, Mirosława Bałki, Agnieszki Brzeżańskiej, Rafała Bujnowskiego, Barbary Falender, Izabelli Gustowskiej, Zuzanny Janin, Łukasza Korolkiewicza, Aleksandry Waliszewskiej czy Karola Radziszewskiego.
(*mat. prasowe muzeum)

Muzeum Narodowe w Warszawie
Drogi do Jerozolimy
11 kwietnia – 20 lipca 2025 r.
więcej informacji o wystawie tutaj:
Wystawa „Drogi do Jerozolimy” to niezwykle ciekawa próba ukazania fenomenu Jerozolimy jako miasta świętego trzech wielkich kultur: żydowskiej, chrześcijańskiej i muzułmańskiej. Pokaże ona Jerozolimę istniejącą w konkretnej rzeczywistości geograficznej, historycznej i kulturowej, ale także jako przestrzeń wyobrażoną ‒ metafizyczny cel pielgrzymek, fantazmat podróżników, eschatologiczny kres życiowych wędrówek pokoleń wiernych w zaświatach. Ekspozycja jest pomyślana jako otwarta i wielokulturowa przestrzeń wiedzy i dialogu, w której sztuka i rękodzieło dawnych epok spotykają się z pracami artystek i artystów współczesnych*.
(*mat. prasowe muzeum)

Królikarnia
(Odział Muzeum Narodowego w Warszawie)
„Kierunek Paryż. Polskie artystki z pracowni Bourdelle’a”
8 maja – 25 października 2025 r.
więcej informacji tutaj:
Wystawa będzie prezentować twórczość wybranych artystek, nie tylko rzeźbiarek, związanych z prywatną pracownią rzeźbiarską Antoine Bourdelle’a, profesora Académie de la Grande Chaumière w Paryżu. Miejsce to dawało szanse na edukacje artystyczną kobiet w czasie, gdy w Polsce wciąż nie była możliwa na artystycznych akademiach. Prace interesujących, często mało znanych artystek takich jak m.in. Luna Drexler, Helena Głogowska, Maria Szczytt-Lednicka, Kazimiera Pajzderska-Małaczyńska czy Olga Niewska zostaną uzupełnione o fotografie archiwalne i dokumenty. Warto zaznaczyć, że to kolejna już ekspozycja poświęcona polskim rzeźbiarkom, będąca efektem projektu badawczego realizowanego przez warszawskie Muzeum Narodowe oraz z Musée Rodin w Paryżu, Musée Camille Claudel w Nogent-sur-Seine i Musée Antoine Bourdelle w Paryżu.

Muzeum Sztuki Nowoczesnej
Wystawa niestała. 4 x kolekcja
21 lutego – 5 października 2025 r.
więcej informacji tutaj:
Pierwsza wystawa w nowym gmachu Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie prezentować będzie przeszło 150 prac znajdujących się w kolekcji tej instytucji, tworzonej sukcesywnie od 2011 roku. Koncepcja ekspozycji zakłada podział dzieł na 4 tematyczne sekcje.

Państwowe Muzeum Etnograficzne w Warszawie
Dwie dusze twórcy ludowego
do 9 listopada 2025 r.
więcej informacji tutaj:
Wystawa dotyka złożoności zjawiska sztuki ludowej i tytułowych „dwóch dusz” twórcy ludowego. Wychodzi od założenia, że gromadzone w muzeach etnograficznych obiekty określane „sztuką ludową” mają zawsze dwóch autorów, pochodzących z dwóch różnych środowisk społecznych. Jeden z nich to „twórca ludowy”, który fizycznie wykonuje obiekt. Drugi to „inteligent”, ukrywający własne współautorstwo za figurą „rozpoznawania” bądź „odkrywania” – przyjeżdża na wieś i legitymizuje obiekt jako sztukę ludową. Na ekspozycji można podziwiać bogate, czasami rzadko prezentowane zbiory Państwowego Muzeum Etnograficznego: tkaniny, malowanki na papierze, wycinanki, malowane makatki, ceramikę, rzeźbę, malarstwo i drzeworyty, a także elementy strojów i obiekty o charakterze pamiątkarskim i dekoracyjnym. Wykorzystane też zostały materiały archiwalne i fotografie z archiwum PME*.
(*mat. prasowe muzeum)

Zamek Królewski w Warszawie
Gabinet sztuki europejskiej. Arcydzieła z Narodowego Muzeum Sztuki im. Bohdana i Warwary Chanenków w Kijowie
do 30 marca 2025 r.
więcej informacji tutaj:
Na Zamku Królewskim w Warszawie można obejrzeć prawie czterdzieści dzieł pochodzących z Narodowego Muzeum Sztuki im. Bohdana i Warwary Chanenków w Kijowie. Bohdan Chanenko (1849-1917) był prawnikiem, przemysłowcem cukrowniczym oraz wielkim pasjonatem sztuki. Wraz z żoną Warwarą na przełomie XIX i XX wieku zgromadził obrazy, rzeźby oraz wyroby rzemiosła artystycznego, tworząc największe i najcenniejsze zbiory sztuki w Ukrainie. Kolekcja ta może się równać z innymi wielkimi kolekcjami powstającymi w podobnym czasie w Paryżu czy Wiedniu. Na wystawie na Zamku, obok dzieł Rubensa, Bellotta, czy Juana de Zurbarána znajduje się kilka wspaniałych poloników, jak Portret Stanisława Augusta w stroju Henryka IV oraz dwa obrazy z kolekcji ostatniego króla, do niedawna uważane za zaginione*.
(mat. prasowe muzeum)

Wrocław
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Moda. Historia osobista
25 lutego – 18 maja 2025 r.
więcej informacji tutaj:
Wystawa poświęcona będzie prof. Irenie Huml (1928–2015), wybitnej historyczce i krytyczce sztuki, niezwykle zasłużonej w badaniach nad polskimi sztukami stosowanymi, która znana była z wyjątkowego stylu i elegancji. Zaprezentowana na ekspozycji garderoba Ireny Huml obejmie ponad cztery dekady – od lat 50. do początku lat 90. XX w. Wśród ubrań znajdą się te związane z ważnymi etapami kariery zawodowej i życia prywatnego, kreacje noszone do pracy i na wieczór, w mieście i na wczasach, latem i zimą, ubrania gotowe i unikatowe artystyczne kreacje szyte na miarę. Będzie to opowieść nie tylko o indywidualnej biografii, ale także doskonała okazja do prześledzenia historii ubioru w PRL-u oraz zagadnień związanych z rolą i funkcjonowaniem kobiety w tamtym czasie*.
(mat. prasowe muzeum)

Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Wielka czwórka i inni. Ceramiczna rzeźba kameralna w PRL-u
do 23 lutego 2025 r.
więcej informacji tutaj:
Ta kameralna, ale bardzo urokliwa wystawa daje wyjątkową okazję do podziwiania prywatnego zbioru Tomasza Dziewickiego, liczącego 340 obiektów kameralnych, ceramicznych rzeźb (częściowo uzupełnionego na ekspozycji obiektami ze zbiorów Muzeum). Tytułowa „Wielka Czwórka” to artyści rzeźbiarze pracujący w Zakładzie Ceramiki i Szkła IWP, zatrudnieni tam u progu 1956 r. do tworzenia nowych wzorów rzeźby kameralnej, by wesprzeć produkcję w państwowych fabrykach porcelany. Zespół organizował Henryk Jędrasiak – absolwent wydziału rzeźby warszawskiej ASP, do którego dołączyli Lubomir Tomaszewski, Hanna Orthwein i Mieczysław Naruszewicz.

Lubomir Tomaszewski, „Siłacz”, 1959, fot. materiały prasowe MNwr
Zakopane
Muzeum Tatrzańskie
Odważne. Artystki XX-lecia międzywojennego w Paryżu i Zakopanem
do 30 marca 2025 r.
więcej informacji tutaj:
Wystawa prezentuje twórczość polskich artystek tworzących w międzywojniu, które wyjechały w celu realizacji marzeń i swoje losy związały z Zakopanem bądź Paryżem. Ekspozycja wskazuje na wspólne motywy, ale również unikatowe cechy w twórczości artystek paryskich i zakopiańskich. Prace na wystawie zostały podzielone na różne wątki tematyczne, pozwalające bliżej poznać specyfikę sztuki artystek dwudziestolecia międzywojennego, ale także ich życie osobiste, marzenia, spojrzenia na świat i samą siebie.
