GłÓWNA | SZTUKA | RYNEK SZTUKI | KULTURA | DESIGN | WYDARZENIA | AKTUALNOŚCI | PODRÓŻE | LOKALNIE | REFLEKSJE |

Z bliska: 'Dom przy torach' Hoppera

17:59:00



Edward Hopper, "Dom przy torach", 1925


Powstały w 1925 roku obraz "Dom przy torach" Edwarda Hoppera zdaje się wskazywać na niezwykłą dojrzałość artystyczną malarza. Wcześniejsze prace, będące często efektem poszukiwań i różnych wpływów ustępują miejsce tej, w której Hopper jest taki, jakiego znamy najbardziej: tajemniczy, malowniczy i niepokojący. Dla artysty przedstawianie architektury narodowej nierozłącznie związane było z jej poetycką mocą. Niezwykła siła wyrazu zawarta w niewielkiej, oszczędnej kompozycji - to umiejętność, którą malarz opanował w sposób mistrzowski. 

Przyglądnijmy się. Nie ma tu nic, jedynie wielki, okazały budynek w wiktoriańskim stylu. W tle, blado błękitne, bezchmurne niebo, które potęguje wrażenie przestrzeni, ale jednocześnie pustki. Dom widzimy lekko od dołu, czyli z tzw. żabiej perspektywy, której Hopper używa bardzo często. Na pierwszym planie rude, rdzawe tory, które wręcz poziomo przecinają kompozycję i kontrastują z pionową bladością budynku. Bliskość kolei nasuwa na myśl podróż czy życiową wędrówkę. Nikt tu nie mieszka. Nie jesteśmy w stanie zauważyć wiatru, nie mamy drzew ani innej roślinności. Rolety w oknach zasłonięte, część budynku ginie w cieniu, który wprowadza nas w stan niepokoju. Nie ma tu żadnego ruchu ani życia, nawet najdrobniejszego, wszystko spowite jest atmosferą grozy i tajemnicy. 

Znacie "Psychozę" Hitchcocka? Patrząc na dzieło Hoppera i filmowy motel aż chce się krzyknąć, że to przecież ten sam budynek a zdjęcia częściowo powstawały z tej samej, żabiej perspektywy. Reżyser bardzo doceniał umiejętność budowania nastroju w dziełach Hoppera a "Dom przy torach" mocno wpłynął na kształtowanie się kultowego symbolu kina grozy. Nic dziwnego!




Kadr z filmu "Psychoza", 1960




Motel z "Psychozy" w latach 70. tych, www.retroweb.com








You Might Also Like

0 komentarze

Zostaw komentarz, porozmawiajmy!