Kadry filmowe zainspirowane sztuką, cz. 1


Filmów o sztuce i artystach powstało bardzo dużo, jest jednak również wiele takich, które ze świata sztuki czerpią tylko częściowo, nawiązując do kompozycji dzieł malarskich, ich kolorystyki czy charakterystycznych detali i elementów. Z racji, że wyłapywanie tego typu analogii sprawia mi wielką frajdę, zebrałam dziś kilka ciekawych przykładów, które stanowią jedynie nikły ułamek tego, co można w filmach odnaleźć. 


1. Film „Gorączka”/ „Pacyfik” Alex Colville
 

Oglądając słynną „Gorączkę” (reż. Michael Mann) zerwałam się pewnego dnia z kanapy na widok kadru z pistoletem na pierwszym planie i mężczyzną w tle. Przecież już to gdzieś widziałam, znam doskonale tę nieprzypadkową kompozycję z obrazu Alexa Colville’a, pt. „Pacyfik”. Świetne jest to malarstwo, powiedzielibyśmy hopperowskie, ze swoim upodobaniem do spokojnej, wyciszonej kompozycji i budowania atmosfery melancholii i niepokoju. Tak, będzie szerszy wpis o tym artyście, bo naprawdę warto. 

 

Alex Colville, „Pacyfik”, 1967
kadr z filmu „Gorączka”, reż. Michael Mann, 1995

 

2. Film „Powrót”/ „Opłakiwanie zmarłego Chrystusa” Andrea Mantegna

Jeden z piękniejszych kadrów jaki udało mi się wyłapać podczas seansu filmowego. Scena z odpoczywającym ojcem, bohaterem świetnego filmu „Powrót” w reżyserii Andrieja Zwiagincewa niemal w każdym fragmencie nawiązuje do słynnego renesansowego obrazu pt. „Opłakiwanie zmarłego Chrystusa” Andrea Mantegni. Nie ma mowy o przypadku, nawet drapowanie materiału jest tutaj dokładnie odwzorowane. Wspaniała scena, podobnie jak cały film wybitnego Rosjanina. 


Andrea Mantegna, „Opłakiwanie zmarłego Chrystusa”, 1480
kadr z filmu „Powrót” reż. Andriej Zwiagincew, 2003

 

 

 

3. Film „Psychoza”/ „Dom przy torach” Edward Hopper

Analizując kiedyś obraz „Dom przy torach” mojego ukochanego Hoppera, zdałam sobie sprawę, że ten dom, to ja już kiedyś widziałam, i to nie byle gdzie, a w filmie Alfreda Hitchcocka. Kto widział jego kultową „Psychozę” ten zapewne ma przed oczyma hotel, wyglądający bardzo podobnie jak budynek uwieczniony na płótnie. Reżyser doceniał mocno sposób budowania napięcia w dziełach Hoppera, inspiracja ta w żaden sposób nie powinna więc dziwić. 

Edward Hopper, „Dom przy torach”, 1925

 

kadr z filmu „Psychoza”, reż. Alfred Hitchcock, 1960

 

4. Film „Melancholia”/  „Ofelia” John Everett Millais

Słynny obraz jednego z prerafaelitów pt. „Ofelia” momentalnie przywodzi na myśl scenę z „Melancholii” Larsa von Triera, w której główna bohaterka, niczym szekspirowska Ofelia unosi się na wodzie w otoczeniu zielonych roślin i kwiatów. Z obrazem tym mam także skojarzenie związane z teledyskiem do piosenki „Where The Wild Roses Grow” Kylie Minogue, choć myślę, że teledyski i pojawiająca się w nich sztuka otrzymają swoją osobną szansę w kolejnym poście. 

John Everett Millais, „Ofelia”, 1851-1852
kadr z filmu „Melancholia”, reż. Lars von Trier, 2011

 

 

5. Film „Avatar”/ „Zamek w Pirenejach” Rene Magritte

Latające wyspy z Avatara to dla mnie bardzo wyraźna inspiracja pracą „Zamek w Pirenejach” Rene Magritte’a. No bo z czego czerpać pomysły na film sci-fi, jeśli nie z dorobku surrealistów? 

Rene Magritte, „Zamek w Pirenejach”, 1959

 

 

kadr z filmu „Avatar”, reż. James Cameron, 2009

 

6. Film „Django” /”Blue Boy” Thomas Gainsborough

W tym ostatnim już przykładzie wątpliwości nie ma w zasadzie żadnych – Tarantino w „Django” zaczerpnął z dorobku malarstwa angielskiego, a dokładnie z portretu „Błękitnego chłopca” autorstwa Thomasa Gainsborougha. Trzeba przyznać, że efekt jest dość groteskowy, ale przecież dokładnie o to chodziło. 

Thomas Gainsborough, „Blue Boy”, 1770

 

kadr z filmu „Django”, reż. Quentin Tarantino, 2012



Podoba się Wam taka tematyka postów? W części drugiej wezmę pod lupę dzieła sztuki, które zdobią filmowe ściany.  Stay tunned!

Mogą także Ci się spodobać